Direktlänk till inlägg 12 oktober 2012

Torsdag 11/10- Lantbruk

Av Hanna - 12 oktober 2012 17:59

I går hade vi lantbruk med Anna hela dagen. Den första lektionen var vi och matade fåren, tittade till kvigorna och gjorde rent deras vattenkar och åkte runt och tittade på skolans marker och grödor. Vi gjorde även service och tittade så att allt såg bra ut på Ford traktorn. Det var en väldigt rolig början på dagen!

Efter lunchen alltså vår andra och sista lektion fick vi prova på att kultivera, som vi gjorde med John Deer traktorn, det var också väldigt roligt.

Av denna dagen har jag lärt mig att kultivera, använda mig av vissa verktyg för att serva en trektor och jag har även utvecklat mina körkunskaper.


 

Här tittar Sara och Tilde på traktorns undersida.

Vi sprutade någon slags olja liknande smörja i små piggar som fanns lite överallt på traktorn, det var för att på vissa ställen var det någon slags fjädring som behövde oljas.

 

Såhär såg det ut där vi körde.

Här kultiverar jag och Tilde.  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hanna - 28 oktober 2012 11:10


Under dessa veckorna har jag lärt mig otroligt mycket och det har varit väldigt roligt. I Augusti då jag kom till skolan kunde jag i princip ingenting om hantering av djur eller fordon. Men efter endast två månader har jag lärt mig massvis, som til...

Av Hanna - 18 oktober 2012 21:53


Idag hade vi både förmiddags lektionen och eftermiddagslektionen med maskin, alltså en heldag. Vi fortsatte med att öva på att köra med kärra och backa, vilket börjar kännas bra, nu är nästa steg vagn. Jag provade även köra en Valmet men körde mest m...

Av Hanna - 4 oktober 2012 20:45

Idag hade vi djurård hela dagen. Första lektionen matade jag och Lina.J fiskarna, ödlorna och sköldpaddorna. Vi gav fiskarna röda mygglarver och kalkonhjärtan, ödlorna gav vi en salladsblandning (alltså maskrosblad, kirskål och morötter) och bytade d...

Av Hanna - 3 oktober 2012 21:37

Idag på förmiddagen var vi på en gård där dem bla hade kossor, hästar och hundar men det som vi var där för at titta på var deras får. Fåren var i en stor lada i ganska stora boxar, indelade efter vikt, ålder och kön. De var väldigt söta och mysiga m...

Av Hanna - 3 oktober 2012 21:14

Igår hade vi trädgård den sista lektionen. Vi fick till uppgift att göra en trädgård efter en ritning. Det var en väldigt rolig och lärorik lektion, eftersom vi var tvugna att använda oss av det som vi lär oss tidigare som till exempel att lägga plat...

Presentation


Hej!
Jag heter Hanna och är 16 år.
Jag går första året på munkagårdsgymnasiet och trivs väldigt bra!
På denna bloggen kommer jag berätta om vad jag gör på mina naturbrukslektioner under hösten. :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards