Alla inlägg under september 2012

Av Hanna - 29 september 2012 17:16

I Torsdag hade vi trädgård. Vi plockade äpplen, planterade tulpaner, skördade palsternacka och tittade lite i växthuset.

Det var en väldigt rolig dag och jag lärde mig mycket nytt. Till exempel hur man planterar lökar och hur man skördar palsternackor. 

Första lektionen var halva gruppen med Krister och planterade lökar och andra halvan var med Gunvor och skördade palsternackor, plockade äpplen och var i växthuset. 

Det var roligt att plantera lökar men det var tugnt att flytta backarna, som vi planterade lökarna i, hit och dit.

Vi planterade bland annat Ad Rem tulpaner. När man planterade lökarna började man med att fylla en back till 3/4 med lökmull och vattnade sedan det, sedan satte man ner lökarna tätt över hela backen och vattnade man igen och till sist hällde man sand så att det täckte lökerna, färdigt!

Det var även roligt att skörda palsternacka men under tiden vi skördade hittade vi massa djur vilket gjorde det ännu lite roligare, vi hittade rått/mus bebisar, larver och grodor. 

Vi plockade äpplena i frukträdgården och la dem sedan i lådor som vi vägde efteråt.

Under tiden vi gick runt i växthuset fick vi plocka med oss lite olika grönsaker och frukter, till exempel paprika, vindruvor, tomater, chili och vitlök.


 

Även såhär planderade vi mindre lökar, har tyvärr ingen bild från den planteringen av lökar som jag beskrev.


En del av äpplena som vi plockade.

   

En annorlunda sort av tomater som fanns i växthuset.

Vindruvorna i växthuset.

   

Detta var vad jag tog med mig hem efter en runda i växthuset. 



Av Hanna - 29 september 2012 16:37

I onsdags hade vi maskin. Vi fortsatte då med att köra med kärra och vi körde även lite utanför skolans område. Vi fick koppla på och av kärran själva, vilket jag tycker är väldigt svårt. Vi backade även och körde slalom. Det var en väldigt rolig lektion och förhoppningsvis kan jag snart backa med kärra utan några problem. 

Här är vi påväg tillbaka till skolan efter att ha varit ute och kört runt åkrarna, det är Sara som kör.

 

Här är vi ute och kör, bakom oss i den röda traktorn kör Tilde och Ellen.

 

Här övar vi på att backa.



Av Hanna - 25 september 2012 21:44

Idag hade vi djurvård på eftermiddagen. Vi började lektionen med att ha en genomgång med Mikael om foder och olika underlag för djuren. Även fast jag hållt på mycket med hästar och kan en del så var det mycket som jag lärde mig av genomgången. Efter det gick vi till grisarna och getterna och gav dem mat och mockade. Vi gav även getterna grenar med blad som vi la lite överallt i dras hage. 

Efter rasten tillbringade vi resten av lektionen i terrariumet där vi fick hålla och titta på ödlor, ormar, sköldpaddor, spökskräcka och agapadda. Det var första gången jag höll en orm vilket var väldigt läskigt och kändes lite obehagligt när den höll sig fast runt handlederna och fingrarna men det var en häftig känsla och något jag gärna gör igen.

Vi fick även se den nya fågelspindeln som kom idag.

Dagen var väldigt intressant och rolig. Jag har lärt mig mycket och övervunnit rädslor.


Här samlde vi ihop dem gamla grenarna i getternas hage och la in nya.   

Getterna blev jätte glada efter vi hade mockat hos dem!

Här håller Hanna.B en av majsormarna.

Här hållet Hanna.G en av skäggagamarna.

Här håller Sara en av skölpaddorna.

Här håller Tilde en av de större ormarna.

Här hållet Cicci den största ormen, osäker, som vi fick prova ha runt halsen.

 

Agapaddan som vi tittade på.


Den nya fågelspindeln. Välkommen till Munkagård får vi säga till henne! :)

Av Hanna - 20 september 2012 19:09

Idag hade vi maskin hela dagen. Vi fick först köra runt lite på skolan och sen körde vi ut på lite andra småvägar utanför skolan. Det var väldigt roligt, jag börjar lära mig det bra nu och då känns det inte lika obehagligt längre att köra. Vi backade även med vagn, stannade i backen och körde slalom. 

Det som jag lärde mig av lektionen var att sätta på en vagn på traktorn, backa med vagn och vad man ska tänka på när man kör ute i trafiken. 



 

Här håller Cicci på att backa med vagnen.

  

Här är vi ute och kör vid åkrarna.

Hanna.B och Lina.J körde traktorn som var bakom oss.  

Av Hanna - 20 september 2012 18:45

Igår hade vi lantbruk på förmiddagen, då lektionen befann sig hos grisarna. 

Jag tyckter att det är väldigt roligt att vara hos grisarna men jag mår väldigt dåligt där. Även denna gången var vi utan munskydd vilket blev ansträngande för andningen efter en stund eftersom det är dammigt och grislukten är väldigt stark. 

Men det vi fick göra var att göra rent deras vatten skålar, mocka i boxarna, ge dem mat, ta sprutor och mysa med kultingarna som var ca en vecka gamla. Det som jag tyckte var roligast var att mysa och ta sprutor på kultingarna. Det var intressant att lära sig lite hur man ska ta en spruta men det kändes lite hemskt när de skrek och sprattlade. 



(Bilder kommer sen, fungerar ej att ladda upp.)

Av Hanna - 20 september 2012 18:40

I måndags hade vi trädgård på eftermiddagen. Vi hade ingen vanlig lektion utan var på studiebesök hos Markplanering i Varberg. Det var intressant men blev ganska långtråkigt tyckte jag, jag tappade koncentrationen ganska snabbt. Det var intressant att få se hur de arbetade och få veta lite allmänt om arbetet. 

När vi var framme vid deras kontorshus träffade vi en av de som var ägare för företaget. Han berättade om arbetet, vad de gör där, vad de har för lön, vad det krävs av en osv. Efter han hade berättat om arbetet visade han oss runt och sedan åkte vi vidare till ett hus där de hade t.ex byggt en terrass, gjort en gräsmatta och lite annat på huset. 

Vi var även och tittade på en lägenhet där de hade gjort gräsmattorn, planteringarna, asfalten och alla detaljer så som cyckelställ, krukor och belysning.

Det verkade vara ett ganska roligt men slitsamt yrke, jag tror inte att det är något för mig. 




Här är sommarstugan där Markplanering har gjort trädgården.

Terrassen vid huset som Markplanering gjort.

 

Uteplatsen vid några lägenheter i Varberg som Markplanering gjort.

 

Lagt sten, asfalterat och planterar växterna har de gjort.

 

Här är en bild på de olika lagren. Först en grövre frigolit, sen en tunn filt, sen ett lager till med frigolit och till sist stenmjöl och grus. Och sedan där på läggs plattorna.



Av Hanna - 16 september 2012 11:22

I Torsdags hade vi lantbruk. Vi samlades i kostallet 05.40 och började med att Tilde gick till kalvarna med Emmy och jag gick och mjölkade korna med Nathalie. Att mjölka korna var roligare än jag väntat mig. Det är inget jag skulle vilja göra varje morgon resten av mitt liv men göra det några gånger då och då hade varit roligt. Det gick fort att lära sig hur man skulle göra och i vilken ordning vilkert gjorde de roligare. Man börjar med att tvätta av spenarna så att det inte fanns någon smuts som kan skava eller på något sätt förstöra mjölkingen. Sedan testade man mjölken genom att ta ett plastfat som man samlade mjölken i och mjölka lite för hand från varje spena för att man skulle se så att mjölken såg fin ut och inte var klumpig eller mjölig. Efter man hade provmjölkat satte man på själva mjölkapparatden, som hade fyra långa sugproppar, en för varje spena. Sedan var det bara att låta maskinen sköta jobbet för när kossan var färdig mjölkat så släppte den av sig själv. 

Efter att alla kossorna blivit mjölkade, kalvarna fått sin mat och vi hade ätit frukost fortsatte vi i kostallet. Vi gjorde rent fodertunnor, spolade av gångarna, mockade boxar och gjorde rent i deras spiltor. Det låter väldigt tråkigt men det var faktiskt ganska roligt även det. 

När klockan var 10.00 fick vi rast fram till 14.00, då vi åt lunch och vilade. 

På eftermiddagen bytade vi uppgifter så jag följde med Nathalie och gav kalvarna mat och Tilde, och Sara som kom lite efter oss, följde med Emmy och mjölkade korna. Att ge kalvarna mat och rensa i deras boxar tyckte jag var det roligaste på hela dagen. De var otroligt söta och mysiga och roliga att sköta om. 

Vi blandade deras mjölk i en stor tunna som vi sedan körde runt med till alla kalvarna, vi gav dem hö och lite annan mat.

Under denna dagen i kostallet lärde jag mig väldigt mycket, bla mjölka kor, sköta om kalvarna men även se hur det går till en dag hos korna. 

 

Här mjölkas korna.

Här har jag precis satt på en mjölkningsappart på en av kossorna.

 

Efter mjölkningen släppte vi tillbaka korna till deras hage.

 

Här får de större kalvarna mat.

Och de mindre kalvarna får mjölk som vi balndade med vatten och pulver i en hink. 






Av Hanna - 12 september 2012 16:17

Idag var vi på studiebesök på Arken Zoo i Varberg. Vi fick gå runtoch kolla i affären och på djuren. Jag som har en liten tanke om att kanske arbeta på en djuraffär tyckte att det var väldigt intressant och roligt att få se hur det är att arbeta där. Vi träffade även en av de som jobbade där och pratade lite med honom om hur de lägger upp varorna och lite om djuren som finns där. 

Jag lärde mig mycket under besöket som till exempel vad man kanske ska tänka på när man har tänkt att köpa något till sitt djur och att de lägger upp butiken på ett sätt som gör att kunderna köper det dyraste, de bästa eller de som affären vill få sålt. 

 

Arken Zoo.

Lina och Hanna står och kollar på de fantasktiskt fina fiskarna.    

Några av fiskarna! 

Presentation


Hej!
Jag heter Hanna och är 16 år.
Jag går första året på munkagårdsgymnasiet och trivs väldigt bra!
På denna bloggen kommer jag berätta om vad jag gör på mina naturbrukslektioner under hösten. :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
September 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards