Direktlänk till inlägg 3 oktober 2012

Tisdag 2/10- Trädgård

Av Hanna - 3 oktober 2012 21:14

Igår hade vi trädgård den sista lektionen. Vi fick till uppgift att göra en trädgård efter en ritning. Det var en väldigt rolig och lärorik lektion, eftersom vi var tvugna att använda oss av det som vi lär oss tidigare som till exempel att lägga platter och plantera. 

Vi började med att strö ut jord över halva trädgården, där vi skulle rulla ut gräset och plantera häcken, sedan la vi "stenblock", en kantig, grå och ganska stor sten, i ett av hörnen, där vi inte hade lagt ut jord, och i det sista hörnet strödde vi sand eftersom vi sedan skulle lägga sten där. Efter vi hade gjort det strödde vi även jord i den lilla "planteringen" (i det hörnet där vi satte ut stenblocken) där planterade vi ett träd, kryddväxter och lite andra små växter. Det sista vi gjorde var att lägga stenarna, plantera häcken och "inreda", vilket vi gjorde med krukor, fågelbad, en stol och lite sprayfärg.

Det som jag lärde mig var att göra en trädgård med hjälp av en ritning, använda mina kunskaper från tidigare lektioner och att det inte är så svårt att göra en fin trädgård om man har bra mått och bra hjälpmedel.

Våran trägård som jag, Hanna.B, Lina.J, Sanna och Felicia gjorde döpte vi till Lillhagens kärleks trädgård.


 

I den här kvadraten gjorde vi trädgården, här ska vi precis börja med att strö ut jorden över halva.

 

Efter vi strött ut jorden satte vi ut stenblocken, fyllde det sedan med jord och samtidigt strödde vi ut sanden.

 

Här har vi precis planerat klart i den lilla "planteringen".

Nu har vi börjat lägga ut stenen, rullat ut gräset och ska börja plantera häcken.

   

Häcken färdig planterad.

 

Här har vi börjat med iredningen, en bild på stolen som vi sprayade.

 

Och det färdiga resultatet. Lillhagens kärleks trädgård!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hanna - 28 oktober 2012 11:10


Under dessa veckorna har jag lärt mig otroligt mycket och det har varit väldigt roligt. I Augusti då jag kom till skolan kunde jag i princip ingenting om hantering av djur eller fordon. Men efter endast två månader har jag lärt mig massvis, som til...

Av Hanna - 18 oktober 2012 21:53


Idag hade vi både förmiddags lektionen och eftermiddagslektionen med maskin, alltså en heldag. Vi fortsatte med att öva på att köra med kärra och backa, vilket börjar kännas bra, nu är nästa steg vagn. Jag provade även köra en Valmet men körde mest m...

Av Hanna - 12 oktober 2012 17:59

I går hade vi lantbruk med Anna hela dagen. Den första lektionen var vi och matade fåren, tittade till kvigorna och gjorde rent deras vattenkar och åkte runt och tittade på skolans marker och grödor. Vi gjorde även service och tittade så att allt såg...

Av Hanna - 4 oktober 2012 20:45

Idag hade vi djurård hela dagen. Första lektionen matade jag och Lina.J fiskarna, ödlorna och sköldpaddorna. Vi gav fiskarna röda mygglarver och kalkonhjärtan, ödlorna gav vi en salladsblandning (alltså maskrosblad, kirskål och morötter) och bytade d...

Av Hanna - 3 oktober 2012 21:37

Idag på förmiddagen var vi på en gård där dem bla hade kossor, hästar och hundar men det som vi var där för at titta på var deras får. Fåren var i en stor lada i ganska stora boxar, indelade efter vikt, ålder och kön. De var väldigt söta och mysiga m...

Presentation


Hej!
Jag heter Hanna och är 16 år.
Jag går första året på munkagårdsgymnasiet och trivs väldigt bra!
På denna bloggen kommer jag berätta om vad jag gör på mina naturbrukslektioner under hösten. :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards